2 KWIETNIA – ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, czyli w naszym kraju żyje 400 tysięcy osób z autyzmem.
To tyle co liczy spore miasto!
AUTYZM?
CO TO TAKIEGO?
Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, różnice dotyczą sposobów komunikacji, nawiązywania relacji z innymi, sposobów wyrażania doświadczanych emocji, uczenia się oraz występowania różnych schematów zachowań.
Każda osoba z autyzmem jest inna!
Autyzm to nie choroba!
Autyzm się po prostu ma. Przez całe życie.
Dzięki odpowiedniemu wsparciu, właściwie dobranej terapii można poprawić jakość życia osób ze spektrum autyzmu.
SYMPTOMY AUTYZMU
-
Zmysły - osoby ze spektrum inaczej odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból.
-
„Za niewidzialną szybą” - osoby ze spektrum funkcjonują w swoim własnym świecie, jakby obok nas (mają trudności np. z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, włączania się do zabaw, rozmów).
-
Osoby z autyzmem mają trudności z rozumieniem reguł życia społecznego. Muszą się ich nauczyć! Mogą np. mieć trudności z przestrzeganiem zasad gry, chcieć działać po swojemu, a gdy tego nie mogą – bywa, że reagują złością lub agresją.
-
Osoby ze spektrum autyzmu mają trudności z odczytywaniem emocji, rozumieniem ich przyczyn oraz intencji czyichś działań.
-
Osoby z autyzmem mają trudności z komunikacją – bywa, że nie posługują się mową, korzystają wówczas z komunikacji alternatywnej w formie piktogramów, aplikacji itp. Jeśli mówią to monotonnie, zdawkowo lub wręcz przeciwnie – używają „kwiecistego języka”.
-
Osoby ze spektrum autyzmu są bardzo wrażliwe na zmiany zachodzące w otoczeniu. Stałość i przewidywalność zapewnia im poczucie bezpieczeństwa. Nowość budzi w nich lęk i niepewność.
Nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem!
Nie ma też jednego sposobu postępowania dla wszystkich, za to każdy ma swoją własną drogę. W procesie wspierania osób ze spektrum autyzmu ważne jest więc indywidualne podejście oraz współpraca z najbliższymi.
Tylko odpowiednia wiedza może budować akceptację.
Chcesz wiedzieć więcej?
Przydatne linki:
Podjęte przez nas działania zostały dostosowane do obecnych możliwości. Proponujemy zapoznać się z zamieszczoną poniżej propozycją zajęć dla dzieci z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.
Projekt edukacyjny – Światowy dzień świadomości autyzmu
Czas trwania: od 30.03. 2020r. do 3.04.2020r.
Dla kogo: wszystkie grupy przedszkolne
Cele główne:
- Zapoznanie dzieci z pojęciem „autyzm” oraz symptomami autyzmu.
- Rozbudzenie tolerancji wobec rówieśników, którzy inaczej rozwijają się i dostrzegają świat.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi powiedzieć czym jest autyzm,
- potrafi wymieć symptomy autyzmu,
- dostrzega i rozumie, że ludzie różnią się w odbiorze i rozumieniu świata,
- rozumie, że każdy ma prawo do szacunku.
DZIEŃ 1
PONIEDZIAŁEK (30.03.2020r.)
„Co wiemy o autyzmie?”
Rodzice wspólnie z dziećmi z dostępnych w domu przedmiotów (poduszki, krzesła, koce, folia bąbelkowa, kartki papieru, gąbki, kartony, płaskie klocki, wełna, taśma malarska itp.) tworzą tor przeszkód (warto korzystać z przedmiotów o różnych fakturach). Dzieci na bosaka spacerują po ścieżce określając, co czują pod stopami i czy jest to dla nich przyjemne, czy nie?
Przeszkody ustawiam w taki sposób, aby dzieci mogły je pokonywać jedna po drugiej oraz miały możliwość wykonywania rożnych ruchów podczas przejścia przez tor np. skok, wspinanie się, ćwiczenie równowagi, przechodzenia pod lub nad przeszkodą, chodzenie bokiem, tyłem, czworakując itp.
Dzięki tej zabawie dzieci rozwijają planowanie motoryczne, zwiększają gibkość ciała, ćwiczą równowagę, zmianę pozycji ciała, uczą się znaczenia przyimków.
Polecane książeczki dla dzieci:
-
„Nietypowy Adaś” T. Percival,
-
„Duże sprawy w małych głowach” A. Kossowska.
DZIEŃ 2
ŚRODA (1.04.2020r.)
„Sensorycznie”
-
Praca plastyczna „Na niebiesko” - rodzice wspólnie z dzieckiem przygotowują pracę plastyczną – malują dłonie niebieską farbą, następnie odciskają dłonie na białych kartkach. Można również odrysować dłonie i pokolorować je na niebiesko. Prace przedszkolaków można przesłać na adres mailowy psychologa (psycholog.pp.psp@gmail.com) lub terapeuty pedagogicznego( t.ped.pptarnow.op@gmail.com).
-
Zabawa „Co jest w skarpecie?” Zabawa polega na rozpoznawaniu przedmiotów za pomocą zmysłu wzroku lub dotyku. Celem zabawy jest zwiększenie świadomości dotykowej, świadomości własnego otoczenia i rozwijanie słownictwa. Do zabawy potrzebna będzie czysta skarpeta oraz różne przedmioty codziennego użytku np. klocki, kredki, monety, grzebień, łyżka, można wykorzystać również owoce i warzywa. Podczas zabawy do skarpety wkładamy kilka przedmiotów (w zależności od możliwości dziecka). Dziecko wkłada rękę do środka i wyciąga jeden przedmiot. Nazywa go. Można zadawać dziecku pytania – np. Czy to jest łyżka? (odpowiedź dziecka: Tak lub Nie). Można również poprosić dziecko, aby wyciągnęło ze skarpety konkretny przedmiot mówiąc np. „Znajdź monetę”.
-
Film „AUTYZM”. Zachęcamy rodziców i dzieci do posłuchania fragmentu książki „Duże sprawy w małych głowach” A. Kossowska dotyczącego autyzmu. Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=Vi7Gq8klJc4
-
Polecamy również film animowany na podstawie książki „Duże sprawy w małych głowach” A. Kossowskiej pt. „Niepełnosprawność intelektualna” Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A
DZIEŃ 3
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
CZWARTEK (2.04.2020r.)
„Bądź z nami w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu”
-
„Zaświeć się na niebiesko”. Chciałybyśmy, aby w tym dniu dzieci wraz z rodzicami założyły na siebie coś niebieskiego – może to być koszulka, spodnie, skarpetki, wstążki we włosach, kolczyki…. lub wykonały dowolne ozdoby, dekoracje w niebieskim kolorze, którymi następnie można ozdobić np. okno. Bądźmy razem!
-
Zabawa sensoryczna „Ciecz nienewtonowska”. Rodzice wspólnie z dzieckiem przygotowują ciecz nienewtonowską (połączenie skrobi (mąki) ziemniaczanej z wodą (filmiki z instrukcją wykonania cieczy można znaleźć na youtube.com). Zachęcamy do wspólnej zabawy – przelewania, lepienia, ugniatania itp. Uwaga! To wciąga! :)
-
Zabawa „Naleśnik”. Zabawa przeznaczona dla wszystkich dzieci (które lubią dotyk - o rożnym nasileniu). Do zabawy potrzebne będą różnego rodzaju przedmioty dostępne w domu np. koc, piłeczki, woreczki z grochem, wałek do ciasta itd. (wszystko zależy od Waszej wyobraźni). Dziecko kładzie się na skraju koca. Rodzic zwija koc z dzieckiem tworząc rulon, naleśnik. Następnie naleśnik (dziecko zawinięte w koc) można wałkować, smarować nutellą, dżemem (głaskamy), dodawać owoce (uciskając różne części ciała), posypywać cukrem pudrem (delikatny masaż opuszkami palców całego ciała), spulchniać (delikatnie podszczypując), kroić (naśladujemy krojenie) itp. (w zależności od pomysłowości bawiących się osób).
Projekt przygotowały:
mgr Anna Gancarz – psycholog i mgr Maria Łaba – terapeuta pedagogiczny.
Bibliografia:
-
Notbohm Ellen, Zysk Veronica, 1001 PORAD DLA RODZICÓW I TERAPEUTÓW DZIECI Z AUTYZMEM I ZESPOŁEM ASPERGERA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
-
Sher Barbara , Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014.
Żródła: