Przedszkole proponuje zajęcia :
-
gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna,
-
język niemiecki jako język mniejszości narodowej
-
terapia pedagogiczna, psychologiczna, logopedyczna,
-
religia
-
język angielski
-
rytmika
Najważniejszym naszym zadaniem jest wspieranie każdego dziecka w rozwoju zgodnie z jego możliwościami oraz stwarzanie równych szans dzieciom z różnych środowisk, a także wyrównywanie szans edukacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czym pomagają zatrudnieni w placówce specjaliści.
Chcąc osiągnąć jak najlepsze efekty wykorzystujemy elementy wielu metod pracy wspierających, aktywizujących, takich jak:
-
met. M. Montessori- dziecko przez wykonywanie konkretnych czynności życiowych przygotowuje się do jak najlepszego poznania rzeczywistości. Uczy się czynności życia codziennego, rozwija zmysły i uspołecznia się. Na zajęciach bierze się pod uwagę fakt, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie.
-
met. Ruchu Rozwijającego W. Sherborne- rozwijanie przez ruch: świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej oraz dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi kontaktu, ćwiczenia dają poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania do siebie i do innych. Wykonywane w grupie, budują więzi grupowe i interpersonalne, stanowią element doskonałej zabawy.
-
met. K. Orffa, R. Labana,Kniesów
-
pedagogika zabawy
-
met. ośrodków pracy- praca metodą ośrodków stwarza wspaniałe warunki dla konkretnego poznania przedmiotów i zjawisk za pomocą wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu. Uczy widzieć, obserwować, badać i rozumieć zjawiska przyrody i zjawiska społeczne, wyciągać wnioski, a więc uczy myślenia.
-
met. Dobrego Startu- służy nauce czytania i pisania, koordynacji wzrokowo- przestrzennej, rozwija pamięć wzrokowo- słuchową. Zajęcia przeprowadza się w formie zabaw i w atmosferze pełnej akceptacji.
-
matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
-
metody komunikacji wspierającej i wspomagającej ( Blissa, PCS, piktogramy)
-
met. Batii Strauss (aktywne słuchanie muzyki)
-
met Dennisona- ćwiczenia fizyczne aktywizujące obie półkule mózgowe, wpływające na polepszenie koncentracji uwagi, pamięci, myślenia, koordynacji wzrokowo- ruchowej i równowagi.
Nasza placówka we współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Opolu reprezentowanym przez Mł. Asystenta Promocji Zdrowia i Oswiaty Zdrowotnej, p. Anną Gawęda- Żelińską realizuje programy:
-
" Czyste powietrze wokół nas"
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie indywidualnej. Staramy się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną. Stymulujemy i wspieramy, inicjujemy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m.in. metody:
-
elementy integracji sensorycznej,
-
elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz,
-
elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona,
-
muzykoterapia,
-
bajkoterapia,
-
wybrane techniki relaksacyjne,
-
wybrane elementy techniki M. Montesorii,
-
ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz,
-
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
-
elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
-
elementy metody Pedagogiki Zabawy.
Cele terapii pedagogicznej:
-
stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny,
-
stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych,
-
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
-
eliminowanie niepowodzeń szkolnych poprzez różne techniki,
-
eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.