DLACZEGO CHWALENIE DZIECKA JEST WAŻNE
Chwalenie:
-
Chwalenie wymaga odrobiny czasu i uwagi ze strony dorosłego.
-
Jeśli chcemy chwalić dziecko róbmy to szczerze i bądźmy przekonujący.
-
Są pewne reguły chwalenia, o których należy pamiętać.
-
Jeśli zdarza nam się zwracać uwagę na słabości malucha, umiejmy też docenić i pochwalić go w mądry sposób.
O pochwale:
-
Dziecko jest bardzo wrażliwe zarówno na pochwałę jak i na krytykę.
-
Pochwała ma ogromną siłę motywującą i dodaje mnóstwo pozytywnej energii.
-
Przypomnijmy sobie pochwałę jaką ostatnio od kogoś usłyszeliśmy. Jak na nas zadziałała? Myślę, że odpowiedź jest oczywista.
-
Ponieważ dziecko z większą swobodą przyjmuje pochwały, ich efekt jest o wiele większy.
-
Jak więc chwalić dziecko, żeby pochwała motywowała do dalszych starań?
Jak chwalić?
-
Nie każda pochwała przynosi efekt, którego byśmy się spodziewali.
-
Jeśli nasza pochwała wzbudziła w dziecku zwątpienie w wiarygodność osoby chwalącej, niepokój, zaprzeczenie, skoncentrowanie się na własnej słabości to dla nas sygnał, że musimy jeszcze popracować nad naszą pochwałą.
Pamiętajmy:
-
Pochwała nie jest ocenianiem!
-
Pochwała nie jest przechwalaniem!
-
Pochwała nie jest ukrytą krytyką!
-
Pochwała nie jest pokazaniem dziecku jego słabości!
-
Pochwała nie jest pocieszaniem!
-
Powinna wywoływać pozytywne uczucia, takie jak radość, zadowolenie, dumę itp.
-
Powinna wpływać na zmianę zachowania dziecka: powtórzenie tego za co dziecko zostało pochwalone, podjęcie dodatkowego wyzwania, pochwalenie samego siebie itp..
Dobre rady na temat chwalenia:
-
Chwalmy dziecko od razu. Nie odraczajmy pochwały, gdy zauważymy pozytywne zachowanie dziecka.
-
Bądźmy dobrymi obserwatorami dzieci. Zwracajmy uwagę na sytuacje, kiedy potrzebują wsparcia.
-
Doceniajmy dzieci, gdy chcemy wzmocnić ich samoocenę. Pochwała ma wpłynąć na wzrost poczucia własnej wartości.
-
Chwalmy dziecko za konkretne zachowanie. Dokładnie nazywajmy za co chwalimy, powiedzmy o konkretnej rzeczy, która zdobyła nasze uznanie.
-
Zauważajmy nie tylko osiągnięcia dziecka, ale też jego starania.
-
Chwalmy na różne sposoby: pochwała słowna, porozumiewawcze mrugnięcie, kciuk w górę, skinienie głową z podziwem, uśmiech, przytulenie, uściśnięcie, poklepanie po ramieniu, a nawet narysowanie serduszka, kwiatka itp..
Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, budują wiarę we własne możliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie bezpieczeństwa.
Pochwała oceniająca:
Jak brzmi pochwała oceniająca: rewelacyjnie, super, ekstra, świetnie, pięknie, cudnie, itp..
Kiedy możemy ją stosować: gdy widzimy, że dokonanie dziecka zasłużyło na taką pochwałę i wiemy, że nie przesadzamy.
W przeciwnym razie: zastosowanie takiej pochwały może przynieść odwrotny skutek.
Konsekwencje stosowania pochwał oceniających w nieodpowiednich sytuacjach:
1. Dziecko może zwątpić w wiarygodność osoby chwalącej.
2. Może natychmiast zaprzeczać temu co usłyszało.
3. Może odczuć obawę i niepokój.
4. Może skoncentrować się na swojej słabości.
5. Może odczuć to jako manipulację.
Dobra pochwała składa się z dwóch części:
1. Dorosły opisuje z uznaniem, co widzi lub czuje.
2. Dziecko –po wysłuchaniu opinii –potrafi pochwalić się samo.
Słysząc pochwały opisowe dziecko:
-
Wie, co potrafi
-
Poznaje własne możliwości
-
Może do nich wrócić w chwili zwątpienia
-
Zasila pozytywne uczucia
Pochwały opisowe - przypomnienie
Zamiast chwalić:
1. Opisz co widzisz:
„ Widzę książki równo ułożone na półce, klocki schowane do pudełka”.
2. Opisz co czujesz:
„ Przyjemnie jest siedzieć w takiej sali!”
3. Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami:
„Uporządkowałeś książki, klocki. To się nazywa porządek!”.
Zakazane słowa w pochwałach:
-
tym razem...
-
w końcu...
-
zrobiłeś to prawie tak dobrze, jak…
-
o wreszcie...
-
widzisz, jak chcesz to potrafisz...
-
mógłbyś tak zawsze...
-
tak, ale…
100 przykładów na wyrażenie pochwały dziecka:
-
To rzeczywiście wspaniałe.
-
Lubię sposób, w jaki pracujesz.
-
Znacznie lepiej.
-
Cudownie!
-
Taka praca bardzo mnie cieszy.
-
Rzeczywiście, dałeś z siebie wszystko.
-
Fantastycznie!
-
Jestem dumny ze sposobu, w jaki dziś pracujesz.
-
Właśnie, tak!
-
Cudowna praca.
-
Wygląda na to, że to będzie wspaniałe.
-
Dziękuję za twoją pracę.
-
Jestem ci wdzięczny za twoją pomoc.
-
To bardzo interesujące.
-
Wygląda na to, że włożyłeś w to dużo pracy.
-
Tak! To jest wspaniałe.
-
Pracuj tak dalej, to dobra praca.
-
Poprawnie myślisz.
-
To wygląda znacznie lepiej.
-
Jesteś bardzo pomysłowy.
-
Tak! To właściwa odpowiedź.
-
Sprawiłeś mi wielką przyjemność.
-
Masz dziś dobry dzień.
-
To jest piękne!
-
Pokazałeś dziś dobrą pracę.
-
Teraz znalazłeś właściwe rozwiązanie.
-
Sprawiłeś, że wygląda to bardzo ładnie.
-
Dałeś z siebie wszystko.
-
To doskonałe.
-
Jesteś dziś wspaniały.
-
Jesteś najlepszy.
-
Brawo! To jest wspaniałe.
-
Ale jesteś świetny.
-
Tak trzymaj.
-
Rewelacja.
-
To jest fantastyczne.
-
Ale jesteś pomysłowa.
-
To bardzo dobra obserwacja.
-
Dziękuję ci bardzo.
-
To interesujący punkt widzenia.
-
Wszyscy pracowaliście bardzo dzielnie.
-
Gratuluję! Miałeś rację.
-
To przyjemność uczyć, kiedy pracujesz w ten sposób.
-
Mama i tata będą dumni, kiedy zobaczą twoją pracę.
-
Jesteś bardzo uważny.
-
Pięknie!
-
Dobrze ci idzie.
-
Och! Jak cudownie.
-
Super!
-
Co za piękna praca.
-
Jesteś grzeczny.
-
Jak to miło, gdy czekasz w ciszy.
-
Masz interesujące spojrzenie na ten problem.
-
Tak! To ty miałeś rację.
-
Jestem z ciebie dumny.
-
Dziękuję ci za to, że tak ładnie siedzisz.
-
Dziękuję ci za to, że jesteś gotów do pracy.
-
Dziękuję ci, że oczekujesz w ciszy.
-
Tak! Teraz to jest gotowe na wystawę.
-
Bardzo ładnie, może pokażemy to kolegom.
-
To znacznie lepiej niż oczekiwałem.
-
Dokładnie tak.
-
To jest wspaniały sposób.
-
Brawo! Jesteś sprytny.
-
Swoją pracą sprawiłeś mi ogromną przyjemność.
-
Teraz jestem z ciebie naprawdę zadowolony.
-
Brawo! Zasłużyłeś na uznanie.
-
Podoba mi się twoje zachowanie.
-
Wspaniale!
-
Twój pomysł był genialny.
-
Myślisz bardzo poprawnie.
-
Praca z tobą to prawdziwa przyjemność.
-
Sprawiłaś mi miłą niespodziankę.
-
To było bardzo miłe.
-
Czuję się szczęśliwy, gdy ty jesteś taki dzielny.
-
Brawo! Twoja praca jest wyjątkowa.
-
Twoje zachowanie może być wzorem.
-
Kocham cię!
-
Sprawiłeś, że jestem szczęśliwy.
-
Byłaś perfekcyjna.
-
Brawo! To najlepsze rozwiązanie, jakie widziałem.
-
Przerosłeś samego siebie.
-
Fantastycznie! Jesteś naprawdę sprytny.
-
Wiem, że stać cię na wiele, ale to jest szczególne.
-
Sprawiłeś mi wyjątkową radość.
-
Dziękuję! Było mi bardzo miło.
-
Brawo! To, co zrobiłeś, jest wyjątkowe.
-
Rzeczywiście pięknie.
-
Po prostu wspaniale.
-
Ależ ty potrafisz pracować.
-
Perfekcyjnie!
-
Brawo, błysnąłeś, kolego.
-
Masz rację, ja też bym tak zrobił.
-
Jesteś naprawdę dzielny.
-
Jesteś wyjątkowa.
-
Byłaś błyskotliwa.
-
Przerastasz moje oczekiwania.
-
Było świetnie.
-
Brawo! Jesteś bardzo wytrwały.
-
Dałaś mi powód do radości.